کد مطلب:124712 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

اصحاب کسا
این حادثه را دو فرقه شیعه و سنی فراوان نقل نموده اند كه رسول الله صلی الله علیه و آله چهار نفر را كه با حضرتش پنج نفر می شدند در زیر كسایی (عبا و لباسی كه تمام بدن را پوشش دهد) گرد آورد. در مورد مقام آنها نكته مهمی مطرح نمود. این پنج نفر عبارتند از رسول الله صلی الله علیه و آله علی، فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام.

در روایات اهل سنت چند نوبت تعبیر كسا و موارد متعددی هم كسای خیبری آمده است. [1] در روایات شیعه نیز هم این دو عنوان



[ صفحه 66]



«كسا و كسای خیبری» و هم عنوان «كسای یمانی» آمده است. [2] این جریان به گونه ای گسترده در تاریخ و منابع روایی مطرح است، كه اگر منابع آن به حد تواتر نرسد، در حدی مآخذ فراهم است كه از آن تعبیر به مستفیض می شود. گرچه در جرئیات آن تفاوت هایی نیز وجود دارد. و شاید برخی جزئیات مانند سند حدیث كسا به این صورت كه معروف است معتبر نباشد. لیكن این جزئیات مهم به نظر نمی رسد بر فرض اگر حدیث كسا به این گونه سند قطعی برای آن نتوان فراهم آورد؛ لیكن اصل داستان و محتوای آن كسی را نمی تواند انكار كند.

آنچه حایز اهمیت است، اهتمام رسول الله صلی الله علیه و آله به طرح نكته ای است، كه حضرت در شأن اصحاب كسا عنوان نموده اند، حال كسای یمانی باشد یا خیبری و یا... مهم محتوای این روی داد است كه شأن و منزلت منحصر به فرد افراد یاد شده را طرح می كند.

در جمع این افراد كه در خانه فاطمه علیهاالسلام یا ام سلمه رخ داده است. افراد دیگر اجازه ورود نیافتند، حتی ام سلمه كه همسری پاك و دارای شأن و منزلت ویژه بود، وقتی خواست وارد جمع شود حضرت در حق وی دعا كرد، لیكن وی را در جمع یاران راه نداد. و در برخی روایات آمده كه رسول الله صلی الله علیه و آله وقتی فاطمه بر وی وارد شد دستور داد تا فاطمه شوهرش و فرزندانش را فراخواند و آنگاه از آنان خواست در زیر كسا قرار گیرند [3] و هنگامی كه زیر كسا قرار گرفتند به خدای سبحان عرض هولاء اهل بیتی... آنگاه آیه تطهیر یعنی: انما یرید الله



[ صفحه 67]



لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا [4] فرود آمد.

آیه تطهیر سند مقام والای عترت یعنی عصمت آنان از هر گناه و مصونیت آنان از خطا و اشتباه است. این آیه بر این نكته پافشاری می نماید كه اهل بیت پیامبر از هرگونه خطا و گناه صیانت دارند. و به همین جهت مقام و منزلت ویژه را دلالت دارد، كه خدای سبحان این منزلت خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله را تأیید می نماید.

البته این سخن به این معنا نیست كه راه عصمت بر دیگران بسته است، هرگز! بلكه راه تكامل و پاكی حتی به مقام والای عصمت بار یافتند بر همگان هموار است. همه می توانند در زندگی همانند معصوم زندگی كنند. لیكن آنچه مهم است، این كه چه افرادی این گونه زیسته اند و چگونه این مطلب برهانی است كه افراد به این مقام رفیع دست یازیده اند.

برای به اثبات رساندن این نكته بهترین دلیل تأیید خدای سبحان است و خدای سبحان هم افزون بر انبیا، اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله [5] را به این مقام می ستاید و اصحاب كسا، ازاین مقام منیع و ویژه بهره ورند. و مجتبی حسن علیه السلام از این گروه است و به این مقام بلند بار یافته است كه به برخی از این شواهد در بحث عصمت اشاره شد.


[1] براي دست رسي به روايات اهل سنت به در المنثور، ج 5، ص 198، در توضيح آيه تطهير مراجعه شود. برخي اين روايات در بحث عصمت آورده شد. اسد الغابة، ج 2، ص 18.

[2] نورالثقلين، ج 4 ص 270.

[3] ... فجائت فاطمه عليهاالسلام فقال رسول الله صلي الله عليه و آله ادعي زوجك و ابنيك حسنا و حسينا، در المنثور، ج 5 ص 198.

[4] احزاب، 32.

[5] منظور ازاهل بيت اين چهار نفر و نه نفر ديگر فرزندان امام حسين عليه السلام مي باشند كه در روايات بر اين مطلب رهنمون شده است، به بخش بحث عصمت و نيز عترت همين كتاب مراجعه شود.